Cory Doctorow: Pirate Cinema

Pirate Cinema

Lähitulevaisuuden Englannissa on voimassa laki, jossa tekijänoikeusloukkauksista katkaistaan syyllisen nettiyhteys. Näin käy Trentille, teini-ikäiselle pakkomielteiselle elokuvaharrastajalle, joka kierrättää valmista kuvamateriaalia uudenlaisiksi elokuviksi leikkaamalla vanhaa luovasti. Lopputulos on hienoa, mutta ikävästi laitonta.

Nettiyhteyden katkaisu ei haittaa pelkästään Trentiä, vaan sotkee koko perheen elämän, kun isä ei voi enää tehdä netin yli töitä, äiti ei pysty hakemaan sairaseläkeavustuksia eikä pikkusisko pysty opiskelemaan koulua varten. Trent on siis kertaheitolla pilannut kaikkien perheenjäsentensä elämän. Trent päättää ratkaista tilanteen karkaamalla Lontooseen.

Vahvasti satujen puolelle mennään, kun Trent kohtaa ystävällisen ja kokeneen kerjäläisen, joka ottaa Trentin suojaansa ja opettaa tätä selviämään Lontoon kaduilla kerjäämällä ja dyykkaamalla. Yhdessä kaksikko valtaa hylätyn pubin laitakaupungilta ja kunnostaa sen miellyttäväksi asuinpaikaksi. Trent tutustuu Lontoossa monenlaisiin vastakulttuurityyppeihin ja politisoituu, kun mediayhtiöt ajavat Englannissa läpi uusia, entistä tiukempia tekijänoikeuslakeja. Seuraa jännittävää draamaa, kun Trent ystävineen taistelee lakeja vastaan erilaisin keinoin.

Pirate Cinema on toiveentoteutusfantasiaa tekijänoikeusaktivisteille, opettavaista saarnaa lapsukaisille, teknologisesti kekseliäs lähitulevaisuuden kuva ja kaikin puolin puutteistaan huolimatta varsin vetävä nuortenkirja. Minulla meni aloituksesta joku pari kuukautta kirjan lukemiseen, lähinnä siksi, että alun perusteella kirja vaikutti vähän pettymykseltä. Kun sen yli pääsin, loppu vetäisi mukaansa ja uskottavuuspuutteistaan huolimatta kirja osoittautui varsin miellyttäväksi lukemistoksi. Opetus menee kuorolle saarnaamiseksi minun kohdallani, mutta ehkäpä tästä nuoret sivistyvät.

Pirate Cinema ei ole Cory Doctorow‘n aivan terävintä tavaraa, mutta vankasti lukemisen arvoinen. Kirja on saatavilla ilmaiseksi Doctorow’n kotisivuilta.