Karoliina Korhonen: Pocket Matti : “Taskumatti” and other new adventures in Finnish language nightmare

Pocket Matti

Karoliina Korhosen Finnish Nightmares -kirjasarjan idea on yksinkertainen mutta oivaltava. Se esittelee varautunutta suomalaisuutta englanniksi yksinkertaisen piirroshahmon avustamana.

Alkuperäisesti sarjakuva käsitteli enemmänkin suomalaisille kiusallisia tilanteita. Se oli selkeästi aihe joka iski, sillä sarjan kirjoja on myyty suuresti kansainvälisillä markkinoilla.

Pocket Matti on kuudes Finnish Nightmares -kirja ja sen aiheena toimivat jälleen suomenkieliset erikoisemmat ilmaisut. Jokaisella sivulla siis on ilmaisu, tämän kirjaimellinen käännös englanniksi, asia hahmon esittämänä ja varsinainen käännös. Tämä on pelkistettyä mutta uskomattoman toimivaa.

Itseeni Korhosen teot iskevät harvinaisen hyvin. Samalla se nostaa esiin kuinka rikas meidän kielemme on ja samalla uskaltaa nauraa sen järjettömyydelle. Ilmaisut kuten “mennä putkeen”, “laittaa jauhot suuhun” tai “viime tipassa” aikaansaavat naurahduksia.

Karoliina Korhosen Pocket Matti on omaperäinen kirja, joka varmasti löytää lukijoita heistäkin, jotka eivät muuten juuri lue. Hyvänä suosituksena sitä voi tarjota myös niille, joille suomi ei ole äidinkieli.