Norman Mailer: Pojan evankeliumi

Norman Mailer kertoo kirjassaan evankeliumeista tutun tarinan Jeesuksen elämästä uudestaan – tällä kertaa Jeesuksen näkökulmasta, ilman evankelistojen liioittelua. Lähtökohta on mielenkiintoinen, muutenkin kuin uskonnollisesta näkökulmasta. Jeesuksen elämän (tapahtui se oikeasti tai ei) merkitys ei ole vähäinen.

Mailer piirtää Jeesuksesta mielenkiintoisen henkilön. Jumalan poika on täynnä ristiriitoja ja epäilyksiä omasta tehtävästään. Tarina etenee sujuvasti ja nopeasti, tuttujen tapahtumien seuratessa toisiaan.

En tiedä, voiko Pojan evankeliumia varsinaiseksi mestariteokseksi kutsua, mutta on se kuitenkin mielestäni varsinaisia evankeliumeja miellyttävämpää luettavaa. Suosittelen Jeesuksesta henkilönä kiinnostuneille.