Piet Van den Eynde: The Power of Black and White in Adobe Lightroom and Beyond

Tämä kirja on konkreettinen opas näyttävien mustavalkokuvien tekemiseen. Kirja keskittyy Adobe Lightroom -ohjelmaan ja mainitsee jonkin verran niksejä myös Photoshopin käyttäjille. Kirjasta oppii yleisiäkin periaatteita mustavalkokuvien tekemiseen, mutta aika vähänlaisesti tästä on iloa niille, jotka eivät Lightroomia käytä (suosittelen Lightroomia kyllä lämpimästi kaikille valokuvaajille, jotka haluavat kuviaan käsitellä).

Lightroomin käyttäjille kirja onkin sitten todellista herkkua. Näyttävien mustavalkokuvien luominen neuvotaan hyvin yksityiskohtaiseksi, hienojen esimerkkien avulla. Kirja käsittelee mustavalkomuunnoksen perusteet, esittelee Lightroomin työkalut, opastaa hyvien työnkulkujen luomiseen, neuvoo preset-asetusten käyttämisessä ja paneutuu sitten hienostuneempiin työkaluihin, kuten plugineihin, Photoshopiin ja HDR-ohjelmiin.

Kirja on huolellista, perusteellista työtä. Jos ei tämän jälkeen osaa tehdä tyylikkäitä mustavalkokuvia, vika ei ole ainakaan opastuksessa. Vielä kun otetaan huomioon, että kirja maksaa Craft & Visionin kirjojen tapaan viisi dollaria ja toimitetaan kopiosuojauksista vapaana PDF:nä, voidaan hinta-laatusuhde todeta erinomaiseksi. Pienellä rahalla saa paljon hyödyllistä tietoa näyttävässä ja kätevässä muodossa.