Markku Saiha: RAW : Lightroom, Photoshop & Elements

Yksi aloittelevan järjestelmäkameran käyttäjän peruskysymyksistä on, kuvatako JPG-muodossa vai RAW-muodossa. Valinta on jossain määrin analoginen filmiaikojen valintaan siitä, kehittääkö filminsä itse vai viekö ne liikkeeseen kehitettäväksi: itse kehittäminen (eli RAW:n käyttäminen) on vaivalloisempaa, mutta antaa enemmän vaikutusvaltaa lopulliseen kuvaan.

Jos kaipaa tukea päätökselle siirtyä RAW-kuvaajaksi, Markku Saihan RAW-kirja antaa sitä täyslaidallisen. Kirja kertoo mistä RAW-kuvissa on kyse, miksi niitä kannattaa kuvata, miten kuvia kannattaa valottaa, jotta niistä saa kaiken mahdollisen irti ja miten tavallisimpia RAW-kuvaajan apuohjelmia eli Adoben Lightroomia, Photoshopia ja Elementsiä käytetään. Muiden ohjelmien käyttäjälle kirjasta on apua, mutta eniten hyötyy Adoben ohjelmistoja käyttävä – mutta Adobe on kyllä alan ykkönen ihan aiheesta.

Kirja antaa vähän turhankin eksaktin kuvan RAW-kuvien käsittelystä – ei sen ihan noinkaan työlästä tarvitse olla, rennomminkin voi ottaa, jos vain on itse tyytyväinen lopputulokseen. Mutta onhan se hyvä, että opaskirjassa kerrotaan perinpohjaisesti, miten toimia, käytännössä voi sitten laistaa neuvoista sen mukaan, miten jaksaa tehdä. Tämän kirjan opeilla saa kyllä varmasti kehitettyä omaa osaamistaan RAW-kuvien kehittämisessä.