Pekka Punkari ja Markku Saiha: Digijärkkärikoulu (1 ja 2)

Kaksiosainen Digijärkkärikoulu on opas uuden digijärjestelmäkameran omistajille. Kyseessä on kaksi ohuehkoa kirjaa, joista ensimmäisen, Onnistu uudella kameralla, on kirjoittanut Pekka Punkari ja jälkimmäisen, Ideoita ja vinkkejä aktiivikuvaajalle, on kirjoittanut Markku Saiha.

Ykkösosa lähtee perusteista: kameran osat, objektiivit, perussäädöt, valkotasapaino, videokuvauksen perusteet. Kirja käsittelee varsin kattavasti sen, mitä valokuvaamisen alkeista täytyy tietää. Samalla teksti on melko pinnallista, monet aiheet ohitetaan varsin nopeasti. Perusjutut tulevat kuitenkin selväksi ja teksti on helppolukuista.

Kakkososa esittelee monipuolisemmin, mitä kameralla voi tehdä ja antaa paljon ideoita aktiivisemmalle kuvaajalle. Vinkkejä ja ideoita tulee niin luontokuvaukseen kuin studionäpertelyyn. Kirjan lopussa on mielenkiintoinen osio, jossa ammattivalokuvaajat kertovat työstään ja kalustostaan.

Koin itse toisen osan huomattavasti ykköstä kiinnostavammaksi, mutta olen sen verran perillä kameran käytöstä, etten ihan osu ensimmäisen kirjan kohderyhmään. Aivan aloittelijoille ykkösosa on ehdottomasti lukemisen arvoinen ja siitä on hyvä jatkaa kakkososaa. Vähän enemmän kameran kanssa puuhailleet voivat jättää ykkösosan väliin ja löytää kakkosesta mielenkiintoisia vinkkejä.

Jos osaat englantia, oikeaa valotusta käsittelee Digijärkkärikoulua innostavammin Understanding Exposure.

Päivitys 8/2013: Digijärkkärikoulun sijasta kannattaa nykyään lukea mieluummin uudempi Digikamerakoulu.