Pekka Punkari: Digikamerakoulu

Pekka Punkari on aikaisemmin kirjoittanut Digifotokoulun ja Digijärkkärikoulun. Nyt on vuorossa Digikamerakoulu, joka lupaa olla selkeä ja havainnollinen kuvausopas. No, onhan näitä kirjoja syytä päivittää, kun tekniikka kehittyy, ja Digijärkkärikoulustakin on pari vuotta.

Digikamerakoulu on pakattu yksiin kansiin toisin kuin kaksiosainen Digijärkkärikoulu. Ihan hyvä niin, nyt kirja on sopivan tiivis paketti opiskeltavaksi. Kirja on suunnattu alkeistason kuvaajille ja se vääntää rautalankaa valokuvaamisen perusteista ihan kiitettävän selkeästi. Tästä kirjasta on varmasti paljon iloa siinä vaiheessa, kun on hankkinut järjestelmäkameran eikä oikein tiedä, mitä sillä sitten pitäisi tehdä.

Kirjan taitto on vähän levoton, mutta kuvia on paljon ja ne osoittavat mukavasti sen, ettei aina tarvitse järkkäriä: kompaktikamerallakin saa oikein näppäriä otoksia, kun tietää mitä tekee. Kirja käsittelee reippaalla vauhdilla erilaisia kuvaustilanteita ja kameran käyttötarkoituksia ja vaikka asioiden käsittely jääkin vähän pinnalliseksi, se ei haittaa. Tämän kirjan luettuaan on saanut hyvät perustiedot kameran käytöstä.

Kameran hankinnasta kirja ei sano oikeastaan mikään. Siinä asiassa auttaa esimerkiksi Ensimmäinen järjestelmäkamera -sivusto.

1. digikamerakoulu olisi todella hyödylinen opus

2. olen pitkään miettinyt ostavani kamerakirjan ,mutta jotenkin on jäännyt.