Pekka Potka: Photoshop Lightroom 5 valokuvaajille

Adobe päivitti valokuvaajien perustyökalun Photoshop Lightroomin viitosversioon. Uudessa versiossa on jonkin verran uusia ominaisuuksia, joten tämä tarkoittaa päivitystarvetta myös opaskirjoille. Pekka Potka ehtikin nopsaan päivittää pätevän Photoshop Lightroom 4 valokuvaajille -kirjansa viitosversioon.

Suuria muutoksia kirjassa ei ole, joten kaikki, mitä edellisestä versiosta olen sanonut pitää yhä paikkansa tämänkin kohdalla. Käsissä on hyvin ja ammattitaidolla kirjoitettu kirja, jonka tekijä sekä tuntee aiheensa että osaa kirjoittaa siitä sujuvasti. Myös esimerkkikuvat ovat havainnollisia – mutta tosiaan pääsääntöisesti tismalleen samoja kuin edellisessä kirjassa.

Uusi kirja on parikymmentä sivua edellistä paksumpi, joten jonkin verran uutta materiaalia on, kirjassa käsitellään toki Lightroomin viitosversion uudet ominaisuudet. Järin paljon niitä ei ole, lähinnä pieniä parannuksia siellä täällä.

Neloskirjan omistajille en suosittele kiirettä päivityksessä, viisikymppiä on aika kova hinta kirjasta, jossa uutta on kansikuvan lisäksi lopulta aika vähän. Jos taas aikaisempaa versiota ei hyllystä vielä löydy ja koet kaipaavasi johdatusta Lightroomin käyttöön, viitosversio on tietysti oiva valinta,  jos käytössä on Lightroom 5. Lightroom-oppaana on edelleen erinomainen.

1. LR4:n käyttäjänä tuo kiinnitti heti huomion, päivitys vain on edelleen harkinnassa.

2. Minulla ei ollut hirveästi valinnanvaraa Lightroomin päivityksen suhteen, sain kokeiltavaksi Sonyn NEXin, jonka RAW-tiedostoja LR4 ei osannut avata. Eipä se muuten miltään pakkopäivitykseltä tunnu, tällainen kevyesti kuvia käsittelevä kuvaaja ei uudesta versiosta saanut oikein mitään irti.