Sarah Gibb ja Ursula Jones: Prinsessa vailla valtakuntaa

Prinsessa vailla valtakuntaa on yksi monista prinsessa-aiheisista lasten kuvakirjoista. Tämä vaan on paljon parempi kuin monet niistä muista, koska kyseessä ei ole mikään kaikkein perinteisin prinsessasatu.

Jo kirjan lähtökohta on kiinnostava: prinsessa on laitettu etsimään omaa valtakuntaansa ja samalla omaa puolisoaan, joka ei tässä tapauksessa ollutkaan prinssi, vaan hovinarri. Yleensä prinsessoilla tuntuu olevan linnat valmiina, puolisoa ei tarvitse etsiä ja prinsseille kelpaa ei-kuninkaallinen puoliso, prinsessoille taas ei. Tältä pohjalta kirja oli oikein virkistävää vaihtelua.

Erilaisuutensa takia tämä oli hyvä kirja ja juonikuviokin oli toimiva. Myös kuvitus on omasta mielestäni hyvä. Sen tyyli on koristeellinen ja satukirjaan sopiva. Väriskaala poikkeaa monista muista prinsessa-aiheisista kirjoista: käytössä ei ole pelkkää pinkkiä ja karkkivärejä, vaan vähäsen maanläheisempi ja mustaakin on käytetty paikoitellen paljon.

Veera