Johannes Erra, Satu Erra ja Ilona Partanen: Todellisten prinsessojen kirja

Tässäpä mainio lahjaidea prinsessoista innostuneelle tytölle. Satu ja Johannes Erran kirjoittama Todellisten prinsessojen kirja : vahvoja kuninkaallisia naisia Hatšepsutista Victoriaan esittelee yhdeksän todellista prinsessaa, jotka ovat tavalla tai toisella muuttaneet maailmaa. Sen lisäksi tietokirjassa käydään läpi minkälaisia asioita prinsessojen elämään on oikein kuulunut, kuten mitä prinsessan on pitänyt osata, miten avioliitot on solmittu ja minkälaisia harrastuksia prinsessoilla on ollut. Tutustutaanpa myös naisiin, jotka ovat inhonneet rooliaan prinsessana.

Ilahduttavasti kirja ei ole mitenkään sokerikuorrutettu vaan prinsessan roolin hyvät ja huonot puolet tuodaan mielenkiintoisella tavalla esille. Esitellyt prinsessat ovat myös kaikin puolin mielenkiintoisia tapauksia, Brasilian prinsessa Isabella esimerkiksi lakkautti orjuuden Brasiliassa ja maksoikin teostaan sitten kruunullaan. Mongolian soturiprinsessa Khutulun tulee myös tutuksi kuin myös itselleni aikaisemmin tuntematon sokotolainen Nana Asma’u, joka sai maineen naisten koulutuksen edistäjänä.

Kuvittaja Ilona Partanen ilahdutti aikaisemmin tänä vuonna jo ihanalla kirjallaan Sykkyrämyyrä ja Todellisten prinsessojen kirja vain vahvistaa käsitystäni Partasen taidoista. Paksut siveltimenvedot ja värikylläinen, hieman rönsyilevä tyyli toimivat tässäkin oikein mainiosti. Tutustumisen arvoinen kirja kaiken kaikkiaan, suosittelen!

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuutta, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »