Ozh Richard, Justin Tadlock ja Brad Williams: Professional WordPress Plugin Development

WordPress on maailman suosituimpia tietokoneohjelmia, joka pyörittää satoja miljoonia nettisivuja pienistä blogeista isoihin nettisivustoihin. Myös Kirjavinkit on käyttänyt WordPressiä muutaman vuoden ajan.

WordPressin suosion yksi salaisuus on sen muokattavuudessa. Ohjelmiston toiminnallisuutta on helppo muokata tekemällä plugineita eli liitännäisiä, jotka voivat muuttaa joko jotain pientä juttua tai pistää koko WordPressin ihan uuteen uskoon. Myös Kirjavinkit käyttää kirjavaa joukkoa valmiina saatuja tai itse tehtyjä lisäosia.

Lisäosien ohjelmoiminen on mielenkiintoista puuhaa, jossa on omat haasteensa. Ongelmia aiheuttaa WordPressin hieman epämääräinen ohjeistus. Kaikesta tarpeellisesta ei löydy kattavaa selvitystä. Siksi jokaisen plugin-kehittäjän työpöydältä pitäisi löytyä Professional WordPress Plugin Development -kirja, sillä tämä kokeneiden pluginimaakarien kirjoittama opus on erinomaisen kattava selonteko siihen, miten plugineita oikein tehdään.

Vaikka kokisi itsensä kuinka kokeneeksi koodariksi, tästä kirjasta oppii varmasti jotain uutta siitä, miten WordPress-plugineita oikeastaan kuuluu tai kannattaa tehdä. Kymppi plus kirjoittajakolmikolle, tämä oli tämän vuoden hyödyllisin kirjahankintani.