Ben Newman ja Dominic Walliman: Professor Astrokatts stjärnskådning

Olen halunnut saada käsiini Professori Astrokissa -tietokirjoja jo jonkin aikaa. Ensinnäkin sarjan alkuperäinen kustantamo Flying Eye Books, on tunnettu todella laadukkaista lastenkirjoistaan ja sitä paitsi Astrokissan visuaalinen ulkoasu vaikutti aivan herkulliselta. Onneksi minun ei tarvinnut pettyä myöskään itse sisältöön, sillä ainakin tämä osa on myös mitä parhainta lastentietokirjallisuutta.

Stjärnskådning käsittelee juuri sitä mitä luvataan: mitä tähdet oikein ovat, miten ne syntyvät ja kuolevat ja mikä on valonnopeus. Myös galakseja tarkastellaan sekä tutustutaan teleskooppeihin, joilla saamme tietoa ympäröivästä universumista. Sisällöltään kirja ei siis sinällään yllätä, se mistä kuitenkin pidin on se, miten selkeästi tieto on osattu esittää, ottaen huomioon kohdeyleisön nuoren iän. Noin 3-7-vuotiaille suunnattu kirja ei nimittäin sisällä paljoa tekstiä verrattuna moniin muihin lastentietokirjoihin, mutta kirjan sisältö ei kuitenkaan mitenkään kärsi tästä. Olennainen on osattu taitavasti tiivistää ja sen vuoksi kirja sopiikin mitä parhaiten sellaiselle nuorelle lapselle, jolla ei keskittyminen vielä riitä isompiin kokonaisuuksiin, mutta jolla uteliaisuutta jo piisaa.

Ben Newmanin hienot, aavistuksen retrohenkiset kuvitukset täydentävät kirjan sisältöä loistavasti. Hahmoina Professori Astrokissa ja kumppanit ovat sen verran ikonisen näköisiä, että en ihmettele, että kirjasarja on löytänyt myös kestävämpää suosiota. Sarjassa on julkaistu myös osat Professor Astrokatts solsystem ja Professor Astrokatts rymdraketer, joten avaruudesta kiinnostuneelle lapselle tätä kirjaa ja myös kirjasarjaa voi aivan erityisesti suositella.