Iiro Küttner ja Ville Tietäväinen: Puiden tarinoita : Puuseppä

Puiden tarinoita on Iiro Küttnerin ja Ville Tietäväisen yhteistyöprojekti, joka kertoo puiden tarinoita. Niitä lyhyempiä, ihmisten kärsivällisyyshän ei puiden pidemmille jutuille riittäisi. Puuseppä aloittaa sarjan puiden maailmaan sijoittuvia tarinoita.

Tarina – tai oikeastaan satu, sillä sellainen tämä on, oikein perinteinen satu – kertoo huikean taitavasta puusepästä, joka palveli keisaria tyytyväisenä ja arvostusta nauttien. Eräänä päivänä tapahtuu kuitenkin jotain, näennäisesti aivan pieni juttu, joka kuitenkin vie puusepältä kaiken ilon työnteosta.

Keisarikin huomaa, ettei puusepällä ole kaikki hyvin, ja antaa tälle lomaa ja luvan tehdä mitä ikinä haluaa. Ehkäpä tällainen vapaus piristäisi puuseppää. Keisari olikin oikeassa: puuseppä riemastui ja ryhtyi tekemään jotain todella erityistä. Puusepälle oli kuitenkin tärkeää saada tehdä työtään rauhassa lukittujen ovien takana.

Kuluu kolmekymmentä vuotta, joiden aikana keisari saa monet kerrat katua, että antoi puusepälle vapaat kädet… Mitä puuseppä  sitten rakensi? Sen saatte selvittää ihan itse lukemalla tämän kirjan.

Küttner on kirjoittanut hienon sadun. Se on perinteinen, kaunis kertomus, joka on opettavainen parillakin eri tasolla. Minusta kirjasta voi poimia pienen opetuksen niin lapsille kuin aikuisillekin. Palkitun Ville Tietäväisen kuvitus on upeaa ja puhaltaa tarinaan aivan oman henkensä. Puuseppä on hieno tarina, jossa on klassikon aineksia. Odotan mielenkiinnolla, millaista jatkoa sarja saa.