Tiina Klemettilä, Heikki Luoto ja Leena Luoto: Puutarhurin syksy ja talvi

Puutarhurin syksy ja talvi

Puutarhurin syksy ja talvi -kirjan idea on nerokas, se nimittäin opastaa kotipuutarhuria nauttimaan puutarhastaan ympäri vuoden. Suomen sääoloissa tämä ajatus on varsin tervetullut. Tekijät toteavatkin kirjan johdannossa, että syksy ja talvi ovat usein jääneet puutarhakirjoissa kesäisempien asioiden syrjäyttämiksi, ja he haluavat kirjassaan tarjota polttoainetta puutarhaharrastuksen ylläpitoon myös talvikuukausien ajan.

Kirjassa käsitellään paitsi syksyistä, talvista ja keväistä valmistautumista kasvukauteen, myös lukuisia keinoja tehdä kylmä ja pimeä vuodenaika nautinnollisemmaksi. Syksy ja talvi nähdään hyväksi ajankohdaksi uuden luomiselle ja kirja sisältää paljon ohjeita omin käsin tekemiseen oman pihan ja lähimetsän aineksista. Luonnonmateriaaleista tehdään muun muassa erilaisia koristeita, joiden toteuttaminen sujuu hieman kömpelömmältäkin käsityöihmiseltä. Lisäksi kirjan ohjeiden avulla voi muun muassa miettiä pihansa talvivalaistusta uusista näkökulmista.

Itse olen puutarhatöissä vahvasti kevätihminen ja innostukseni hiipuu uhkaavasti kesän kuluessa kohti syksyä. Puutarhurin syksy ja talvi -kirjan luettuani inspiroiduin kuitenkin kyhäämään erilaisia syysasetelmia nuupahtaneiden kesäkukkieni tilalle ja jopa askartelemaan ovikranssin. Olen itse asiassa jo vuosia etsinyt oikeanlaista ovikranssia sitä löytämättä, mutta täytyypä tunnustaa että vasta tämä kirja sai minut tajuamaan, että minähän voin tehdä haluamani kaltaisen kranssin ihan itse. Eikä se vaadi erityisiä käsityölahjoja, kuten olen aina kuvitellut. Seuraavaksi kokeiluun meneekin marjakranssi, jonka toteuttamiseen tarvitaan vain marjoja ja rautalankaa. Tällaisia kirjoja toivoisin ilmestyvän enemmänkin, sillä haluan nauttia pihastani myös talvella.

Salla P.