Kerstin Kronvall: Rajakansaa : kohtaamisia ja kohtaloita Imatralta Krimille

“Rajalinjat ja niiden siirroista johtuvat muutokset paikallisten ihmisten elämässä ovat jo pitkään kiehtoneet minua. Entisiä maanmiehiä erottaa yhtäkkiä uusi raja, ja samalla heidän käsityksensä naapurista muuttuu. Jotkut joutuvat pakenemaan tai haluavat peata uuden rajavedon alta. Heissä elää jopa sukupolvien yli jatkuva menetyksen tuska ja kaiho”.

Näin Kerstin Kronvall kuvaa motiiviaan kirjoittaa kirjansa ja samalla summaa kirjan sisällön erinomaisesti.

Vuosikymmenien ajan toimittajana työskennellyt Kronvall on tavannut satoja ihmisiä, jotka asuvat rajojen lähellä. Heidän tarinoidensa ja mielipiteidensä kautta Kronvall pyrkii hahmottamaan, miten yhteiskunnat vaikuttavat kansalaistensa elämään ja mielentilaan. Kirjassa tavataan ihmisiä niin Ukrainasta, Romaniasta, Valko-Venäjältä, Virosta, Venäjältä kuin Suomestakin.

Ei varmaankaan tule yllätyksenä, että kirjassa saavat erityishuomiota kaupungit, jotka sijaitsevat rajojen eri puolilla mutta kuitenkin lähellä toisiaan, kuten vaikkapa Imatra-Svetogorsk tai Narva-Ivangorod. Parhaimmillaan vain kävelymatkan päässä maailma ja mahdollisuudet muuttuvat aivan toisenlaisiksi.

Rajakansaa on kirjoitettu hyvin ihmisläheisellä ja sanoisinko jopa lempeällä otteella. Valtion rajat eivät ole ihmisille mikään neutraali aihe, varsinkaan sellaisille, joiden perhe on jopa hajonnut rajojen eri puolille. Toisaalta aihe koskee jollain primitiivisellä tavalla jokaista meistä; miten määrittelemme käsitteen “me” ja ketkä siten kuuluvat kategoriaan “he”? Rajat eivät ole vain viivoja kartalla, vaan ne luokittelevat ihmisiä ja menevät tunteisiin tavalla, jota ei voi rationalisoida pois. Kronvall kirjoittaa näistä tilanteista ja kivuliaista tunteista ymmärtäväisellä otteella, jota on todellinen ilo lukea.

Kronvallin pitkä toimittajan kokemus näkyy kirjassa muutenkin. Vetävästi kirjoitettu kirja on täynnä yhtä jos toista mielenkiintoista faktaa aina Neuvostoaikana perustetuista monokaupungeista Valko-Venäjää riivaavaan työttömyysongelmaan ja siihen liittyvään ihmiskauppaan. Rajakansaa on niitä vaivattomia ja ilahduttavia tietokirjoja, joita lukemalla oppii kuin itsestään.

Voin sanoa, että yllätyin kirjasta todella positiivisesti, sillä totta puhuen aavistuksen tylsä kansi antaa mielestäni kirjasta tarpeettoman kuivan ensivaikutelman. Kronvall on tehnyt kirjansa kanssa hienoa työtä ja kirja ehdottomasti ansaitsee löytää lukijansa, suosittelen lämmöllä!