José Saramago: Ricardo Reisin viimeinen vuosi

Ricardo Reisin viimeinen vuosi

Kuolemansa jälkeen ihmisellä on yhdeksän kuukautta aikaa vierailla silloin tällöin maan päällä seurustelemassa vanhojen läheistensä kanssa, sillä suunnilleen sen mittainen on se aika, jonka jälkeen kuollut unohtuu mielistä. Kuollut ei ole kuitenkaan enää täysin sama kuin ennen, esimerkiksi lukemaan hän ei enää pysty. Sen sijaan sarkasmi ja näkymättömyys onnistuvat ainakin toisinaan.

Kuultuaan ystävänsä Fernando Pessoan kuolemasta lääkäri Ricardo Reis palaa Lissaboniin 16 Brasiliassa vietetyn vuoden jälkeen. Eletään vuoden 1935 loppua, ja fasismi on nostamassa päätään paitsi Italiassa ja Saksassa, myös Espanjassa. Portugalissakin haikaillaan oikeistodiktatuurin perään, mutta vaikka Ricardo Reis seuraakin aktiivisesti uutisia, on hänen sydämellään muuta tärkeämpää ajateltavaa. Lohduttomasti sateisen Lissabonin kaduilla, kukkuloilla ja aukioilla kuljeskelee melankolinen ikääntyvä runoilijatohtori.

Portugalilaisnobelisti José Saramagon moneen suuntaan kurottavan romaanin Ricardo Reisin viimeinen vuosi päällimmäiseksi teemaksi voisi nostaa yksinäisyyden. Ricardo Reisin yksinäisyyttä toki lievittää suhde kerrossiivooja Lidian kanssa ja toivoton rakastuminen rampaan Marcendaan. Lopulta yhä tylsempään ja rutiinien täyttämään elämään vajoava tohtori Reis ei enää saa oikein mistään kiinni.

Saramagon kirjoissa on aina mukana vahva älyllinen ja humaani elementti. Kuolleen runoilijaystävänsä kanssa keskustelevassa ja hellyyttä kaipaavassa Ricardo Reisissä on jotain traagisen koskettavaa. Pessoa ymmärtää Reisiä täydellisesti. Tässä Saramago pyrkii tietoisesti hämmentämään lukijaa ja hämärtämään eri henkilöiden rajoja. “Meissä asuu monia”, kuten ystävykset toteavat monesti. (Itse asiassa Ricardo Reis oli yksi Fernando Pessoan kirjailijanimistä.)

Ricardo Reisin viimeinen vuosi on jälleen yksi erinomainen lisä Saramago-kirjastooni. Se on tyylikäs ja elävä ajankuva 1930-luvun Euroopasta. Samalla se on surullisenkaunis kolmiodraama ilman suurta draamaa. Saramagon ystäville Ricardo Reisin viimeinen vuosi on varma valinta, ja eiköhän tämän kautta muutama uusi ystäväkin löydy. Suosittelen!