Liisa Karvinen: Riisiä tiskin alta : Tarinoita nousevan auringon maasta

Tämä ei ole matkaopas Japaniin eikä myöskään tavanomainen turistikirja. Tässä pyritään valottamaan japanilaisuutta sinänsä, erilaista kulttuuria ja tapoja. Osa suomalaisten mielikuvista on tottakin, mm. arjen estetiikka ja huipputeknologia. Sen sijaan moni ajatus on melkoisen väärillä raiteilla… Kirjassa Japania lähestytään mukavasti Tokion eri kaupunginosien kautta, juna- ja metroasemien läheisyyteen keskittyvillä alueilla. Näitä esitellään kirjassa viisi ja tässäkin on jo todella paljon, sillä ilma on koko ajan täynnä lähes hengästyttäviä vaikutteita. Jokainen asema ja sen läheiset kadut kertovat oman tarinansa, osa elokuvista tunnetun, osa taas hiljaisen ja rauhallisemman, historiallisenkin kaupungin.

Toimittaja on työskennellyt maassa pitkään ja edelleen hän törmää lähes päivittäin asioihin, jotka ärsyttävät, muun muassa byrokratiaan. Mutta se on vain kestettävä, sille ei itse voi mitään. On paljon viehättäviä ja arvokkaita perinteitä, joista kirjassakin kerrotaan. Perinteitä, jotka johtavat usein jonkun uskonnon juurille tai pitkälle maan historiaan.

Kirjassa kuvataankin aivan ensimmäisenä keisarillista palatsia sekä keisariutta sinänsä, millaista se nykypäivänä on ja mikä on sen tarkoitus. Seuraavaksi perehdytään työntekoon, omalla tavallaan myyttiin kylläkin, sillä kaikki ei ole ehkä aivan sitä, miltä länsimaisen silmiin näyttää. Vapaapäiviä on erilaisina arkivapaina useitakin, vaikka varsinainen vuosiloma on lyhyt. Toimistossa näkyy valoja vielä myöhäänkin, mutta silti työnteko voi olla varsin tehotonta vaikkapa yllätysten takia. Naiset ovat työmarkkinoilla edelleen huonommassa asemassa ja monet jäävät vieläkin kotiäideiksi – tästä lisää kirjassa. Samoin muustakin työkulttuurista sekä siihen liittyvistä asioista, jotka vaikkapa maassa kauppaa tekevän olisi hyvä tietää jo etukäteen.

Lisäksi tutustutaan Tokion hurvittelevaan ja huvittelevaan kaupunkiin, luksukseen ja raadollisuuteen. Toki myös syömiseen ja juomiseen. Sekä tietysti koulunkäyntiin, joka pidetään äärettömän tärkeänä – jopa päiväkotiin voi olla pääsykokeet! Nykyisenlaista Japania ei olisi ilman historiaa, joten siihen on pakko perehtyä: samuraihin, sumopainiin sekä toisen maailmansodan tapahtumiin, jotka jättivät ison arven koko maahan ja kansaan. Aivan viime aikojen tapahtumat, kuten maanjäristys, tsunami sekä ydinvoimalaturma ovat tuoneet maan lähes jokapäiväiseksi uutiskohteeksi.

Itse pidin tästä kirjasta epätavallisen käsittelymuodon takia. Lisäksi tietopaketti on varsin tuhti, suosittelen tätä ehdottomasti jokaiselle Japaniin matkustavalle ennen matkaa luettavaksi. Mukana on nimittäin aivan käytännönkin vinkkejä. Tämän luettuaan osaa ehkä suhtautua joihinkin asioihin hieman eri tavalla. Miellyttävä, sujuvasti kirjoitettu ja historiaa juuri sopivasti sisältävä kirja, jonka ääressä ei aika todellakaan tule pitkäksi. Ja vaikka ei suunnittelisikaan matkaa maahan, tämä ainakin karistaa monia ennakkoluuloja varmasti mielestä.