Zadie Smith: Risteymiä

Kansi: Zadie Smith: Risteymiä

Zadie Smithin neljäs romaani Risteymiä sijoittuu Luoteis-Lontooseen ja päästää ääneen nykypäivän nuoret lontoolaiset. Kirja seuraa löyhästi neljän erilaisen hahmon tarinaa, hyppii tarinasta ja hetkestä toiseen, dialogista muuhun kerrontaan ja haluaa kirjailijan omien sanojen mukaan heijastaa nykyajan urbaanin elämän moniäänisyyttä.

Kirja on ollut erityisesti kriitikoiden mieleen, mutta täytyy tunnustaa etten itse ole aivan varma mitä mieltä kirjasta olen. Pidin Smithin edellisestä kirjasta, Kauneudesta, kovasti ja odotin tätä uutta kirjaa innolla. Tarinan hajanaisuus ja aiheesta toiseen hyppiminen tuntui kuitenkin raskaalta, vaikka Smith kirjoittaa aivan yhtä nerokkaasti kuin aina ennenkin. Kovin monen muun kirjoittamana en kirjaa varmaan olisikaan lukenut loppuun, mutta loistavasti kirjoitetut tuokiokuvat saivat siirtymään aina uudelle sivulle, vaikka kokonaisjuonesta oli vaikea saada otetta.

Mikään perinteinen romaani Risteymiä ei siis ole, mutta tarjoaa ennakkoluulottomalle lukijalle laadukasta luettavaa ja kieltämättä Smith onnistuu pyrkimyksessään kuvata nykyajan sirpaleisuutta tekstissään.

Salla P.