Ursula K. Le Guin: Rocannonin maailma

Rocannonin maailma on LeGuinin varhaistuotantoa – esikoisteos, itse asiassa – ja Harhakaupungin kanssa hainilaisten tarinoiden ensimmäisiä. Se on pieni, vaatimaton tarina Rocannonista, tutkimusmatkailijasta, joka tutustuu Fomalhaut II -planeetan alkuasukkaisiin. Planeetan asukkaat, muutama älyllinen rotu, ovat teknologisesti takapajuista, mutta urheaa väkeä.

Tilanne järkkyy, kun Rocannonin tutkimusryhmä joutuu kapinallisten hyökkäyksen uhriksi ja Rocannon jää planeetalle yksin ilman keinoja hälyttää apua. Mitä yksi mies ja joukko pronssikauden teknologialla varustettuja alkuasukkaita voi tehdä teknisesti edistyneelle viholliselle? Paljonkin, jos heillä on rohkeus ja ystävyys puolellaan, väittää Le Guin.

Kirja on merkittävän kirjailijan esikoisteos ja kaiken lisäksi kestänyt aikaa hyvin, joten on hieno juttu, että se on vihdoin saatavilla suomeksi.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!