Pascal Engman: Rottakuningas

Rottakuningas

En sattunut lukemaan Pascal Engmanin kahta ensimmäistä kirjaa; niistä jälkimmäinen, Polttava maa (2020), aloitti poliisi Vanessa Frankista kertovan sarjan. Mutta vallan hyvin hänen elämäänsä ja toimiinsa pääsi kiinni näinkin, sen verran kirjailija osasi pohjustaa niitä tässä toisessa osassa.

Rottakuninkaassa on runsaasti henkilöitä, runsaasti tapahtumia ja niiden myötä oikein jännittävä juonenkulku. Tapahtumat lähtevät liikkeelle nuoresta Emeliestä, joka on päättänyt erota vankilassa istuvasta väkivaltaisesta miehestään ja pienen tyttärensä isästä Karimista. Mutta piakkoin Emelie löydetään puukotettuna, ja kaikki todisteet tuntuvat viittaavan vankilomalla olleeseen Karimiin.

Vanessa ei ole asiasta sitten kuitenkaan ihan vakuuttunut, ja tätä alkaa tukea myös romaanin toinen keskeinen naishahmo, iltapäivälehden toimittaja Jasmina, jolla on Karimista myös sanansa sanottavana. Alkaa kuumeinen rikostutkinta, ja eikös vain sen kuluessa tapahdu toinenkin murha, jolle myös löytyy ensin kovin selkeästi tietty tekijäkandidaatti.

Samaan aikaan kirjassa kuvataan kahta sivujuonta: toisaalla ovat asunnottomat Eva ja Börje, toisaalla naisvihassaan kiehuva yksinäinen incel Tom.  Kaikki juonenkulut luonnollisesti yhdistyvät romaanin lopussa, ja siihen loppuun onkin luotu vauhdikas huipennus, jossa osansa on myös Vanessan ystävällä, ammattisotilas Nicolasilla.

Tuhdista sivumäärästään huolimatta Rottakuningas oli joutuisaa ja itse asiassa melko mieluisaakin luettavaa itseni kaltaiselle ruotsalaisdekkarien ystävälle. Mielestäni kerronnassa ei ollut juurikaan tyhjäkäyntiä, ja lopun asetelma oli onnistuttu luomaan sellaiseksi, että sen voisi, vaikka ei ollenkaan toivoisi, kuvitella tapahtuvaksi. Sen sijaan en ollut ihan varma poliisi Vanessan henkilökuvasta; hän tuntui jäävän oudolla tavalla kiiltokuvamaiseksi, kauniiksi ja tehokkaaksi pyssynpaukuttelijaksi, mutta ehkäpä hänen hahmonsa tästä vielä syvenee, jos kirja saa jatkoa, mitä kyllä toivon. Sen sijaan epätoivoinen naista kaipaava mutta yksin jäänyt Tom on kaikessa tuskassaan ja kytevässä vihassaan hyvin uskottava.

Joten ilmeisesti taas yksi seurattava skandidekkarisarja. Mihin näiden kanssa oikein joutuu?