Marcelo D’Salete: Run for It : Stories of Slaves Who Fought for Their Freedom

Run For It

Marcelo D’Salete tarttuu sarjakuvassaan Run for It : Stories of Slaves Who Fought for Their Freedom aiheeseen, johon olen harvemmin törmännyt eli Brasilian orjuuden historiaan. Brasiliaanhan vietiin aikanaan jopa neljä miljoonaa orjaa, paljon enemmän kuin Yhdysvaltain orjamarkkinoille, joka on aiheena varmasti monelle tutumpi.

Run for it sisältää neljä tylyä sarjakuvanovellia, jotka ammentavat tästä synkästä historiasta. D’Salete ei pyri katsomaan menneisyyttä etäisesti ja analysoiden, päinvastoin, tarinat tulevat iholle ja ottavat lukijasta niskalenkin – hulluus, raiskaukset, kosto ja väkivalta ovat tarinoissa vahvasti läsnä. Siitä huolimatta myös toivoakin löytyy. Syrjäiset Quilombo yhteisöt, jotka olivat karanneiden orjien perustamia, edustivat toivoa mahdottomassa tilanteessa.

Vaikka tarinat ovatkin fiktiivisiä, eivätkä sarjakuvat taustoita orjuuden historiaa tai Brasilian yhteiskunnallisia rakenteita sen kummemmin, sarjakuvasta löytyy kuitenkin sanasto, joka selventää tarinoissa viliseviä bantukielistä periytyviä termejä ja symboleja. Kyse ei ole pelkästään pikantista yksityiskohdasta, afrikkalainen bantukulttuuri on kaikesta kärsimyksestä huolimatta säilynyt ja selviytynyt, omanlaistaan kapinaa sekin.

D’Saleten tyyli on varsin graafinen ja yksinkertainen, joka sopii mielestäni hyvin tarinoiden luonteeseen. Raakuuksilla ei mässäillä eikä kuvamaailma ole liian inhorealistinen, varsinkin viimeisen tarinan lopetusta voisin kutsua jopa runolliseksi.

Run for It : Stories of Slaves Who Fought for Their Freedom on mielenkiintoinen sukellus brasilialaiseen historiaan ja sarjakuvaan, joka ei ainakaan minulle ole ennestään hirveän tuttua. Luvassa siis taattua laatua sarjakuvien ystäville, tästä tekijästä kuulisin mielelläni tulevaisuudessa lisääkin.

Esimerkkiruutu Run for It -sarjakuvasta