Tea Salonsaari: Runotantti

Runotantti

Runotantti on herkullisen ihana runoteos, jonka runot sopivat kenelle tahansa ja ovat helposti ymmärrettävissä.

Tea Salonsaari vieraili Kouvolan kirjastossa näyttelynsä avajaisissa keväällä 2023. Avajaisissa kerrottiin hänen runoistaan: hän luki niitä ja juteltiin siitä, miten runot ovat syntyneet ja eritoten siitä, kuinka hän on bloggaaja. Hän on julkaissut tekstejään muun muassa Runotantti-blogissa. Silloin tuli esille, että hän voisi julkaista runojaan ihan kirjana!

Loppuvuodesta se oli totta! Runotantin runot on luettavissa runokirjassa Runotantti, joka on ulkoasultaan kaunis, sisältö on täynnä runoja ja kuvituskin on Tean. Näitä runoja voi lukea aina uudestaan ja uudestaan.

“Runotantin runot ihmettelevät elämän kulkua ja moninaisuutta, rakkautta, surua, iloa, henkistä kasvua ja sen haasteita sekä luonnon kauneutta ja lohduttavaa voimaa.” – Näin kerrotaan esipuheessa.

Itse olen lukenut näitä runoja ja mennyt mukaan niihin tunnelmiin. Nyökytellyt päätäni ja ollut ihastuksissani, miten sitä voi asioista aina vaan kertoa uudelleen ja uudelleen, mutta silti niin raikkaan eri lailla.

Minä en ole kevyt ja iloinen.
En ole koskaan ollut.
Vaikka istuisin ilonpidon keskellä,
olen aina puolivarjossa.
Päivän kirkkain säde ei tavoita minua.
Kaihon kädet ovat kantaneet sydäntäni
alusta asti….

Runo jatkuu vielä, mutta tässä vähän alkua.