Luiz Ruffato: Rutosti hevosia

Brasilian São Paulo on yksi maailman suurista metropoleista: sen alueella asuu 20 miljoonaa ihmistä. Sellaiseen ihmisjoukkoon mahtuu kaikenlaista. Miten megakaupunkia kuvaisi?

Rutosti hevosia yrittää. Luiz Ruffato lyö lukijan silmille 70 sirpaletta, jotka kuvaavat São Pauloa toukokuun 9. päivänä vuonna 2000. Tuollainen määrä pieniä sirpaleita ei tietysti riitä alkuunkaan kertomaan kaikkea, mitä suurkaupungista löytyy, mutta tämä on hyvä aloitus.

Kirjaan mahtuu kaikenlaista, rumaa ja kaunista. Enimmäkseen rumaa, mikään matkailumainos Rutosti hevosia ei ole. Esiin pääsevät niin rikkaat kuin köyhätkin. Kirja pursuaa erilaisia tekstilajeja ja -tyylejä. Se ei ole varsinaisesti romaani; kirjailija itse on luonnehtinut sitä kirjalliseksi installaatioksi ja kunnianosoitukseksi São Paulolle.

Rutosti hevosia on räjähtävä, elinvoimainen kirja. Suomentaja Jyrki Lappi-Seppälä on tavoittanut suurkaupungin sykkeen ja kielen suomennoksessaan upealla tavalla.