Pirjo Hassinen: Sano että haluat

Haluan! Halusin lukea tämän kirjan ja nyt haluan kertoa siitä halusta, kuinka toivon muidenkin lukevan tämän, saavan huikean lukuelämyksen.

Kirjassa on ravintola Ruislintu, jossa toimii keittiömestarina Jimi. Jimi on antautunut täysin ruuan valmistukselle, joka hipoo jo taidetta. Ruislinnussa työskentelee myös Essi, jolla on samanlainen suhtautuminen ruokaan kuin Jimillä. Heidän suhdetta käydään läpi koko kirjan, huolimatta siitä, että Essi häviää jo alkumetreillä, mutta pysyy silti mukana viimeisille sivuille asti.

Jimi on perheellinen. Hänen vaimonsa Laura on perhepsykologi, joka toimii kirjassa kertojan roolissa melkein koko matkan. Laura on fiksu nainen, joka on ratkonut monien perheiden ongelmia. Nyt hän on hukassa, kun ongelmat tulevat omaan perheeseen, mutta yrittää silti olla mukana. Jimin ja Lauran pojat, Aapeli ja Tatu saavat sivuroolit.

Essin puolelta tulevat mukaan Essin sisko ja siskon tytär. Kimmo on Essin miesystävä, joka aiheuttaa jännitteitä. Jännitettä on koko kirja täynnä. Millainen on Essin ja Jimin suhde? Mihin Essi katosi ja miksi? Kimmon menneisyys? Selviääkö Laura ja Jimi?

Pirjo Hassisella on erinomainen tarina ja se kieli, jolla se on kerrottu on kerrassaan upeaa!