Martin Widmark: Sanomalehden arvoitus

Sanomalehden arvoitus

Sanomalehden arvoitus on osa Lasse-Maijan etsivätoimisto -lastenkirjasarjaa.

Joku kirjoittaa paikallislehteen epäasiallisia juttuja kaupungin asukkaista. Lasse ja Maija ottavat tapauksen selvittääkseen ja etsivät johtolankoja lehden toimituksen tiloista. Kirja on sen verran lyhyt, että mitenkään erityisen syvällistä salapoliisitutkintaa ei ehditä tekemään, mutta arvoitus tulee kuitenkin ratkaistua.

Kirjasarja on suunnattu niille, jotka kaipaavat helppoa luettavaa, joten tekstiä on suhteessa vähän ja kuviakin on mukana. Monet helppolukuiset kirjat ovat aika heikkolaatuisia sekä juonen että kirjallisten ansioiden suhteen. Alun ennakkoluuloistani huolimatta alan pikkuhiljaa pitää tästä sarjasta ja pystyn sanomaan näitä kirjoja sentään jo melko hyviksi. Tämä nimenomainen kappale ei poikkea laadullisesti muista sarjan kirjoista. Miinuksena tosin täytyy mainita, että kuvitus on hivenen outo enkä itse oikein pidä siitä.

Lapsilukijoista ehkä noin 7–9-vuotiaat saattavat olla se kohderyhmä, joille kannattaa suositella sekä tätä kirjaa että koko muutakin sarjaa. Lasse-Maijan etsivätoimistoa voi suositella myös niille, jotka etsivät helppoa luettavaa ruotsiksi.

Veera