Peter Franzén: Särkyneen pyörän karjatila

Ihana kirja! Kirjassa eletään yksi päivä ja kuten joskus voi käydä, yhden päivän aikana voi sattua kaikenlaista. Vietetään Kainon syntymäpäiviä ja suku kokoontuu yhteen.

Paikkana on Särkyneen pyörän karjatila, jossa emäntä Kaino asuu nuorimman poikansa Eemelin ja tämän vaimon Marin kanssa. Kaino ei ole ihan niitä lempeimpiä mummoja ja laukoo mitä sattuu. Jos luonne on jo kimurantti, niin lohtua siihen ei tuo se, että Kainolla alkaa olla jo niitä vanhuuden oireita.

Eemeli on saamaton nahjus, jolle maistuu enemmän juominen kuin työnteko. Niinpä Kaino on hommannut monella tapaa riuskan Marin miniäkseen. Vaikuttaa siltä, että se on Mari, joka tekee kaikki talon työt.

Juhlapäivänä saapuvat sitten Kainon tytär Liisa sekä miehensä Viki ja heidän lapsensa Matti ja Maire. Ihan ei suju sujuvasti heidän perille tulonsa, sillä samaan aikaan tulevat myös Kainon vanhempi poika Erno vaimonsa Illin ja poikansa Esan kanssa. Ensimmäinen erä päivästä painitaan heti siinä pihalla.

Vielä tulee Kainon yksi poika, Seppo, joka on pappi ja polkaisee paikalle pyörällä. Myöhemmin joukkoon ilmestyy vielä yksi sisko, Leila, joka tulee hienolla saksalaisella autolla.

Päivän mittaan syödään, juodaan ja saunotaankin. Muistellaan menneitä ja selvitellään välejä eri tavoin. Koko päivä hujahtaa vauhdilla ja se on riemastuttavaa luettavaa. Yhtään ei kerkeä väsähtää, sillä sen verran on koukeroiset kuviot.

Peter Franzénin kieli on hykerryttävää ja hän on luonut jokaisesta tyypistä niin omanlaisensa. Välillä naurattaa, kunnes vetää vakavaksi. Kirjassa käydään läpi monia kipeitä asioita, sisarusten välisiä suhteita, voimakastahtoisen äidin ikeen alla olemista, sodan jälkeisen ajan elämää. Asiat sanotaan suoraan ja mennään sanoista tekoihin.

Lukisin tällaista mieluusti lisää, vaikka tämän kirjan kuuntelin äänikirjana jo senkin takia, että sen lukee kirjailija itse. Vahva suositus.