Metropoliitta Panteleimon: Särkynyt sydän

Metropoliitta Panteleimonin kirjoittamassa Koskijärvi-sarjassa on ilmestynyt tähän mennessä jo viisi mukavanlaista dekkaria, ja jatkoa seuraa Särkynyt sydän -romaanissa, jossa väsymätön leskirouva Elisabet Urhonen auttaa poliiseja murhatyön selvittämisessä.

Mutta aluksi kaikki sujuu tietenkin hyvin, jollei suorastaan idyllisesti: pieni ryhmä naisia ja yksi mieskin, kunnanjohtaja Johannes Harju, ryhtyvät palstaviljelijöiksi. Kuka viljelee hyötykasveja, kuka pelkästään kukkia, hauskaa on kaikilla. Mutta jostain luikertelee kyy tähänkin yhteisöön, eikä kyse ole pelkästään kasvikateudesta.

Kaikesta perillä oleva Elisabetin hyvä ystävä, entinen puhelinkeskuksenhoitaja Impi Kyyhkynen, alkaa varoitella Elisabetia siitä, että jotain pahaa saattaa olla tapahtumassa. Ja niin vain yksi viljelijöistä, jonka puheet olivat aiemmin hämmästyttäneet muita, löytyy surmattuna. Nimismies Rolf Hovi alkaa tutkia asiaa, mutta ei pistä pahakseen Elisabetin apua. Kun porukan taustoja tutkitaan, löytyy vähän kaikkien elämästä jotain salattavaa, mutta miksi yhden heistä piti kuolla?

Täytyy myöntää, että pidin edellisestä Viestejä tuonpuoleisesta -dekkarista ehkä vähän enemmän, mutta mielellään tämänkin luki. 1960-luvun henki on vahvasti läsnä, ja pientä huumoriakin vilahtelee siellä täällä. Panteleimonin dekkarisarja on oivallinen myös siksi, ettei osia ole ollenkaan välttämätöntä lukea järjestyksessä, vaan voi aloittaa ihan mistä sopii.

Lämmin suositukseni väkivallattomien dekkareiden ystäville!