Paul Auster: Sattumuksia Brooklynissa

Tuttua laatua Austerin kynästä. Nathan Glass on kyyninen, kuusikymppinen mies, joka on onnistunut paremmin töissään kuin ihmissuhteissaan. Hän alkaa kerätä tarinoita muiden elämästä, mutta on kuitenkin samalla koko ajan itse tapahtumien ytimessä. Ihmisiä tulee tarinan edetessä lisää mukaan ja henkilöhahmot ovat mukavan erilaisia. Ihmiselämän mielettömyyden kirja on kuin kirja toisen sisällä.

Kirja on tavallaan hyvin erilainen kuin monet muut Austerin teokset, mutta kirjoitustyylistä löytyy tuttuja, herkullisia elementtejä. Mies osaa liittää tarinoihinsa yllättäviä tapauksia ja pinnan alla kytevää trillerimäisyyttä. Brooklyn on kirjan henkilöitä yhdistävä paikka, mutta oikeastaan vain näyttämönä. Ajan henkikin antaa oman leimansa, mutta kaikki teot ovat kuitenkin ihmisten käsissä.

Loppupuolella Sattumuksia Brooklynissa kasvaa selviytymistarinaksi ja myös yhteiskunnalliset kannanotot nousevat pintaan. Loppu on austermaisen yllättävä ja kannen sulkeuduttua pintaan pyrkivät monenkirjavat tunteet.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »

1. Olin hautonut vinkkiä tästä kirjasta, mutta tuntui mahdottomalta tiivistää kohtuumittaan kaikki, mitä halusin sanoa. Päällimmäiseksi minulle jäi hyvän tuulen tunnelma. Auster rakastaa näitä brooklynilaisiaan vähän samalla tavoin kuin Steinbeck rakastaa Ystävyyden talon piruparkojaan. Ehdottoman hieno kirja, yhtaikaa hauska ja syvällinen.

2. Sattumuksia Brooklynissä odotteli omassa hyllyssäni vuoroaan yllättävän pitkään, kunnes viimein siihen tartuin. Loistavaa, älykästä proosaa! Aina, kun Austeria lukee, tulee sellainen olo, että miksen lue tätä enemmän. (Illusioiden kirja nyt ehkä voi mennä yhdestä lievästä poikkeuksesta, mutta eiväthän parhaatkaan voi aina täysin napakymppiin osua.)