Astrid Lindgren: Satuja, seikkailuja ja kepposia

Satuja, seikkailuja ja kepposia

Ennen kuin luet tätä tekstiä yhtään eteenpäin, palaa hetkeksi lapsuuteesi, lapsuutesi kirjallisten kokemusten äärelle. Kun nyt kysyn sinulta, mitä siellä näet, kuka kurkistaa kirjan sivujen välistä tai ehkä kepponen jos toinenkin mielessään on jo karannut kirjahyllystä ja vilkuttaa sinulle: “Tule mukaan, lähdetään etsimään seikkailuja!”, ihmettelen suuresti, jos yksikään tai mikään näkemistäsi asioista ei juonna juuriaan Astrid Lindgrenin satumaailmasta. Niin ihastuttava ja ihmeellinen tuo maailma on, niin ainutlaatuinen!

Olipa suosikkisi ja sankarisi sitten Eemeli puu-ukkoineen, Peppi eriskummallisine tapoineen, lohikäärme punaisine silmineen tai Marikki, tuo Kesäkummun kekseliäs pikkutyttö, löydät tästä kirjasta varmasti mieluista luettavaa. Sen lyhyehköt tarinat esittelevät yksitoista Astrid Lingrenin satuhahmoa ja näin ollen sen avulla pääsee sekä muistelemaan vanhoja tuttuja että tapaamaan uusia ystäviä. Koska tarinat sijoittuvat Lindgrenin pitkän uran eri vaiheisiin, vuosien 1947 ja 1985 välille, on niiden kautta myös hienosti peilattavissa muuttunut maailma niiden taustalla. Samoin erityyppiset alkuperäiskuvitukset tekevät kirjasta erittäin mielenkiintoisen matkan maailmankuulun ruotsalaiskirjailijattaren satumaailmaan.

Suosittelen lämmöllä sekä meille Astrid Lindgrenin aikuisystäville että nuoremmille, vielä hänen tarinoitaan kuulemattomille korvapareille. Oiva lukukirja yhteisiin hetkiin.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »