Niina Laitinen: Satumaiset silmukat : neulo villasukkia ja lapasia

Niina Laitinen tuntuu olevan tavattoman luova ja mielikuvitusta omaava neulesuunnittelija: vasta viime vuonna häneltä ilmestyi Villasukkien vuosi -teos, ja nyt jälleen saamme tuhdin kirjan verran uusia malleja. Satumaiset silmukat sisältää vielä kaiken lisäksi sen verran erikoista, että siinä on myös lapasmalleja sukkiin sovitettuina.

Tässäkin kirjassa on edellisen tavoin ryhmitelty aluksi ohjeissa käytetyt langat ohuisiin, keskipaksuihin ja paksuihin, niin että työtä aloitettaessa on helppo vilkaista, minkälainen malli on kyseessä. Kaikille tuttuja Novitan lankoja on käytetty niin paljon, ettei ainakaan voi valittaa, että langat olisivat vaikeasti saatavia; vain joitakin harvinaisempia on mukana. Ohjeiden ruutumallit ovat selkeitä, mutta sen verran laajoja, että jonkinlainen väline oikealla rivillä pysymiseen lienee tarpeen; itse olen käyttänyt vain leveitä post it -lappuja, mutta onhan tätä varten valmistettu oikein hienoja valmiita laitteitakin.

Entä sitten itse mallit? Kauniitahan ne ovat kaikki; mukana on jälleen pitsi-, palmikko-, pinta- ja kirjoneuleita. Ehkäpä muutamat mallit, kuten jo edellisessä kirjassakin, muistuttavat kovasti Laitisen varhaisimpiin kuuluvaa Soulmates-mallia, mutta onhan se tyylikäs ja muuntelukelpoinen. Vanhoista malleista puheen ollen on ihan pakko mainita suunnittelijan ensimmäisiin julkaistuihin töihin kuuluva maatuskalapasten kuvio, joka on nyt päässyt sukkiin, ja maatuskat ovat saaneet oikein mairean hymynkin kasvoilleen, joten hyvä niin. Ja kirjoneuleiden alalla silmiin pistää hurmaava Ylpeys ja ennakkoluulo -sukkamalli, jossa liukuvärjätystä langasta neulotut riikinkukot istuvat mustalla pohjalla ja josta olen jo nähnyt tavattoman monia toteutuksia
esimerkiksi Facebookin villasukkaryhmissä. Kaunis, voi miten kaunis!

Kyllä tämän kirjan mielellään lisää käsityökirjastonsa jatkeeksi, ja kun vilkuilin vähän etukäteen Moreenin ensi kesän ja syksyn tuotantoa, olin taas kerran aivan onnesta soikeana, kun sieltä löytyi lukuisia erityyppisiä sukkakirjoja. Ihanaa, ihanaa, kyllä villasukat ovat nyt in!