Anja Kervanto Nevanlinna ja Laura Kolbe: Senaatintori – Suomen sydämessä : esseitä

Kaksi naista, Laura Kolbe ja Anja Kervanto Nevanlinna toimivat meille oppaina, kun lähdemme Senaatintorille, Suomen sydämeen.

Vuoron perään naiset johdattelevat tutustumaan Senaatintoriin eri kulmilta ja eri aikakausilta. Aloitetaan ihan synnystä, kun sitä 1810-luvulla alettiin rakentaa. Kun oli Ulrika Eleonoran kirkko ja hautausmaa.

Rakennuksista kerrotaan niiden rakentajista, käyttötarkoituksista ja kaikista niistä ihmisistä, joita niihin on liittynyt. Millaisia suunnitelmia oli ja mitkä jäivät toteuttamatta.

Meidän tuntemaamme Senaatintoria hallitseva Tuomiokirkko, oli alunperin Nikolain kirkko, sittemmin Suurkirkko. Kaikkia näitä tietoja tulee tässä kirjassa esiin ja lisäksi paljon muuta.

Kirja on mahtavaa aikakausien kuvausta, joten kirjan luku on historiallinen aikamatka, joskaan ei tylsä sellainen. Kuvat ovat upea kevennys tässä kirjassa.

Suosittelen tätä kirjaa kaikille, jotka pitävät vanhoista rakennuksista, arkkitehtuurista, lähihistoriasta sekä Helsingistä ja tykkäävät lukea kirjoja!