Tommi Liimatta: Serkkuteoria

Serkkuteoria

Vuonna 2020 Tommi Liimatta nauhoitti yhteensä 13 podcastia Yle Areenaan otsikolla Tommi Liimatan suuri serkkuteoria. Noin tunnin mittaiset ohjelmat olivat radioesseitä monenlaisin aihein Aku Ankan taskukirjojen esi- ja väli­näytöksistä yksin elävän hevimiehen jouluun. Jo tuolloin sarjaa Areenasta kuunnellessani toivoin, että kunpa nämä tekstit joskus julkaistaisiin kirjana. Niinhän siinä sitten kävi: Serkkuteoria pullahti painosta tänä keväänä.

Serkkuteorian sisältö ei ole aivan yksi yhteen sama podcastien kanssa – lehtikatsauksia ja muita välikkeitä on karsittu, ja jotain uuttakin on ilmeisesti mukana – mutta se sisältää radiotekstien kovan ytimen. Olen ennenkin kehunut Tommi Liimattaa siitä, että hän osaa katsoa sellaisia yksityiskohtia, joihin muut eivät näe, tehdä erittäin persoonallisia synteesejä aiheista, joita ei osaisi yhteen mieltää. Parhaimmillaan Serkkuteoria on tällaisissa Liimatalle itselleen erityisen läheisissä aiheissa: keräilyssä, kasettinostalgiassa, pop-triviassa, lapsuusmuisteluissa. Osa esseistä jättää hieman kylmäksi, näkö­kulma ei aina kanna loppuun saakka.

Tommi Liimatta on omasta mielestäni yksi maamme parhaista kirjoittajista, pidän kovasti hänen lauserytmistään. Serkkuteoria toimii yhtä lailla kirjana kuin podcastinakin. Liimatta tarjoaa kiinnostavia näkökulmia ei niin tavan­omaisiin aiheisiin, ja lähde- ja lisälukemisluettelokin on mitä mainioin: Aku Ankan taskukirjoja, Tenho Saurénin vitsikasetteja, The Beatlesin ja Boney M:n tuotantoa, ja niin edelleen. Suosittelen!