John Waters: Shokkiarvo : hyvällä maulla tehty kirja huonosta mausta

Shokkiarvo

Ehdan trash- ja camp-elokuvien törkyhuumorin isän muistelmat – se, mitä hän ehkä muistaa. Kirja, joka jossain vaiheessa oli Suomen varastetuin kirja kirjastoissa. Tämä tieto olisi varmasti tuottanut kirjoittajalle nautintoa!

John Waters on aina halunnut poiketa massasta, yleensä muiden mielestä epämiellyttävään suuntaan. Kootessaan ympärilleen omalaatuista ystäväpiiriä, joista tuli yllättäen myös laaduttomia näyttelijöitä ensimmäisiin lyhytelokuviin sekä sittemmin laaduttomiin pitkiin elokuviin, voi vain sanoa, että tämä kirja kertoo todellakin kaiken huonosta mausta. Sen mahdollisuuksista, siitä miten huonoa makua voi loihtia itse ympärilleen, miten käyttäytyä huonosti, loukata kansallisia pyhiä arvoja sekä samalla tehdä mahtavia elokuvia. Waters on aina rakastanut onnettomuuksia, trashia, exploitaatiota ja campia, kaikkea on tässä tarjolla myös kuvina. Sensurointia ei onneksi ole.

Loistavaa tarinointia elokuvista, niiden syntyprosesseista, kuvauksista ja tietysti ensi-illoista. Tunnetuin näistä elokuvista lienee Pink Flamingos, jossa varsinkin Divine esiintyy edukseen syödessään pökäleen koirankakkaa – aidosti! Divine täydessä drag-varustuksessaan oli ehkä hieman outo olento, rauha hänen sielulleen. Muita upeita esiintyjiä olivat jälkeenjäänyt munanainen Edith Massey, joka palvoo munaa, Mink Stole sekä lukuisa joukko muita omalaatuisia eläjiä. Rauhallisempaa, jos mahdollista, kerrontaa on tarjolla elokuvissa Hairspray, Cry Baby sekä A Dirty Shame, joista viimeisistä ei tässä kirjassa toki ole vielä mainintaa. Suosittelen alan harrastajille!

Shokkiarvo on niin törkeä hyvän huonon huumorin esillepano, että se on saanut omassa kirjastossani erinomaisen ja kuluneen aseman. En väitä, että kirja olisi aivan ensimmäinen kappale ensimmäistä suomennettua versiota, mutta ei se kovin kaukana siitäkään ole. Rakas kirja, jota voi helliä ja lukea useaan otteeseen ja aina todeten itsensä – ikävä kyllä – vielä hieman liian normaaliksi. Kaikkien törkyjuttuja rakastavien iloksi Like on ottanut kirjasta juuri tuoreen toisen painoksen, joten kirjaa on jälleen saatavilla normaalisti.

Jotta tarina umpeutuisi, merkittäköön ylös, että Herra Itse, John Waters, vieraili Suomessa 23.–24.10.2012 Night Visions -festivaalin merkeissä. Voi hyvänen aika, saastan paavi päästettiin maahan levittämään törkyään viattoman suomalaisnuorison sydämiin!