Matti Hagelberg: Kekkonen

Oravien heimo löytää kaislikosta Urho Kaleva Kekkosen ja kasvattaa tämän laumansa jäseneksi. Kekkonen hylkää muurahaiskuningattaren ja pelastaa oravat. Myöhemmin Kekkonen kyllästyy kerjäämään käpyjä Seurasaaressa ja päättää alkaa valtionpäämieheksi. Hän käy valtiovierailulla Yhdysvalloissa, jossa hän yhdessä kuningas Elviksen kanssa pelastaa maailman avaruushipeiltä ja nallekartellilta. Tämä tarina on tosi, aivan yhtä tosi kuin raitiovaunulinja Helsingistä Asikkalaan ja takaisin.

Urho Kekkonen on kansallinen symboli, myyttinen heeros, kaikkivaltias valtakunnanjohtaja, supersankari, poptähti. Hän on erinomainen päähenkilö Matti Hagelbergin mittavaan sarjakuvataideteokseen. Täysin absurdit jutut yhdistyvät silmäähivelevän hienoon ja moniulotteisesti kiinnostavaan grafiikkaan. Tiukan geometrian mukaiset muodot ja kuvat ovat hämmästyttävän ilmaisuvoimaisia. Tarinankerronta poikkeaa kaikesta totunnaisesta.

Historiallisesta Urho Kekkosesta ei Hagelbergin käsittelyssä ole jäljellä tietenkään muuta kuin kuoret. Tunnistettavan historiallisen hahmon siirtäminen täysin tekaistuun surrealistiseen todellisuuteen onnistuu lähes joka tasolla. Hagelbergin huumori, joka viljelee viittauksia kulttuuriin ja oikeisiin tapahtumiin, naurattaa välillä vedet silmistä. Turha sitä on kiistää: olen täysin myyty. Aiemmin vinkkaamani Silvia Reginan ohella Kekkonen on helposti yksi parhaita koskaan lukemiani sarjakuva-albumeja.