Frank Miller: Sin City : Kaiken takana on nainen

Sin City : Kaiken takana on nainen

Frank Millerin tausta on varsin täynnä menestystä. Hänen palkintokaapistaan löytyy peräti 12 Eisner-palkintoa, sarjakuvamaailman Oscar-palkintoa ja lukuisia muitakin tunnustuksia. Näistä tunnustuksista Sin City : Kaiken takana on nainen voitti parhaan lyhyen sarjan Eisner-palkinnon.

Minulle Frank Milleristä tulee ensimmäiseksi mieleen joukko supersankarisarjakuvia. Tämä ei liene ihan harvinainen ajatus, sillä Millerillä on ollut sormensa pelissä lukuisissa merkittävissä supersankarisarjakuvissa. Millerin tarinat yleensä keskittyvät synkkiin hahmoihin: Daredeviliin, Batmaniin, Tuomariin ja Wolverineen. Sin City ei ole sarjakuvana synkkyyden suhteen poikkeus.

Sin City : Kaiken takana on nainen on toinen osa Sin City -sarjaa ja sen pohjalta on tehty tuore elokuvakin. Itse elokuva ei kamalasti kehuja ole kerännyt mutta onneksi sarjakuva on toista maata. Albumi kokoaa yksiin kansiin kaikki osan kuusi lehteä.

Tällä kertaa päähenkilönä toimii Dwight, joka valokuvaajana tutkii asiakkaidensa puolisoiden syrjähyppyjä kuvatakseen näille todisteita. Vaikka hänen elämänsä on jo ennestään täynnä ongelmia, hyväksyy hän ex-tyttöystävänsä Ava Lordin tapaamiskutsun, ex-tyttöystävän, jonka nykyisellä aviomiehellä ei ole puhtaat jauhot pussissaan. Tämä on alkuasetelma, johon Miller upottaa hahmonsa.

Albumin kuvitus on mustavalkoista ja tuttua Milleriä. Tarinaa kuljetetaan suurelta osin toiminnalla ja hahmot ovat osittain hyvin karikatyyrisiä: kohtalokkaita naisia, itsensä kanssa taistelevia miehiä ja suulaita pahiksia.

Sin City -sarjakuvasta näkee että se on ollut Millerin lempilapsi. Kuvitus on huoliteltua ja kuvarakenne on tilavaa. Monesti lukija pysähtyykin katselemaan neljännessivun ruutua, jolla on vain yksi puhekupla. Tämä voi jostain tuntua tehottomalta kerronnalta, mutta minusta se on tunnelmallista.

Aikuisen sarjakuvalukijan makuun Sin City : Kaiken takana on nainen sopii varsin hyvin. Sitä voikin pitää genren yhtenä perusteoksista, johon kannattaa tutustua jo sen historian takia.