Katariina Leino: Sirkusprinsessa

17-vuotias Milja kuvittelee välillä olevansa sirkusprinsessa. Isä on ulkomailla töissä sirkuksessa eikä äiti pidä isän ajattelusta. Äiti on kuuluisa näyttelijä, joka on kiinnostunut oikeastaan vain itsestään, miehistä ja alkoholista. Milja joutuu pitämään huolta äidistään ja haaveilee salaa näyttelijän ammatista.

Kirjan perusasetelma oli sellainen, että se olisi voinut olla ahdistavampi tai muuten rankempi kirja kuin mitä se sitten olikaan. Se ei ollut niin hyvä kuin mitä oletin ennakkoon, mutta yllätti kuitenkin sitten positiivisesti, kun olin päässyt lukemisessa vauhtiin. Välipalalukemiseksi työmatkoille bussiin tämä oli hyvä valinta.

Olen aika varma, etten olisi pitänyt tästä näinkään paljoa, jos olisin lukenut tämän kohderyhmän ikäisenä. Silloin en ollut kiinnostunut ihmissuhteiden vatvomisesta kirjoissa. Tosin en nyt vieläkään ole erityisen innostunut lapsi-vanhempisuhteiden analysoinnista, jota tämän kirjan kanssa olisi mahdollisuus harrastaa syvällisemminkin. Paikoitellen lukiessa häiritsi myös kirjan joidenkin tietynlainen epäuskottavuus. Esimerkiksi Milja tuntui paljon nuoremmalta kuin mitä oikeasti olikaan ja dialogi ei tuntunut kaikilta osin henkilöiden suuhun sopivalta.

Veera