Mikaela Strömberg: Sophie

Sophie on kirja ja henkilö, joka jää mieleen. Kun lukee tätä kirjaa, herää halu saada tietää lisää henkilöstä Sophie, joka syntyi pappisperheeseen, jossa oli paljon muitakin lapsia. Sophie oli hovineitonakin, tutustui sinä aikana Aleksanteri II ja heillä oli suhde, josta Sophie tuli raskaaksi.

Ei kiva! Sophie naitettiin hollantilaiselle Engbertus Jansenille, joka oli kova liikemies, mutta sotki asiansa niin, että oli lähdettävä Pietarista Suomeen. He asettuivat Lapinjärvelle. Lapsia tuli viisi. Mitä ilmeisemmin esikoinen oli saanut alkunsa jo hovissa…

Mikaela Strömberg on kirjoittanut erittäin kivaan tyyliin tämän kirjan. Se ei selittele eikä kaunistele, vaan kertoo aika lailla omintakeisesti Sophien elämästä. Nimenomaan se tekee tästä kirjasta kiehtovan.

Sophie ei pidä miehestään Jansenista, eikä kyllä lukijakaan. Engbertus Jansen on aika lailla viinaan menevä ja Sophie ottaa ohjat käsiinsä ja hoitaa perheen ja elatuksen. Välillä annetaan ymmärtää, että Sophiella olisi suhteita, mutta jos näin on, sen kyllä ymmärtäisi.

Sophie on romaani, mutta se perustuu Sophieen, joka on oikeasti joskus elänyt. Vuosina 1828-1886. Tämä kirja tutustuttaa meidät ihmiseen, jonka olisi voinut haluta tavata.

Kerta kaikkiaan tutustumisen arvoinen kirja!