Eva Gabrielsson: Stieg, minä ja Millennium : Stieg Larssonin puolison tarina

Jos on lukenut  Stieg Larssonin Millennium-trilogian, ei voi jättää tätä kirjaa väliin.

Stieg, minä ja Millennium kertoo Larssonin avopuolison, Eva Gabrielssonin, koskettavan tarinan. Kirja alkaa kertoen Evan ja Stiegin elämästä, jota he ehtivät yhdessä kulkea 32 vuotta. Kuinka Stieg Larsson oli paljon muutakin kuin dekkarikirjailija, mutta myös paljon siitä, miten maailman maineeseen kohoneet kirjat saivat alkunsa. Miksi he eivät koskaan menneet naimisiin…

Erityisen koskettavaa on lukea siitä, kun Stieg kuolee, saamatta koskaan tietää, millaisen menestyksen hänen kirjansa saavat. Miten Eva jää yksin ja puille paljaille, Stiegin isän ja veljen viedessä kaiken. Ihminen, joka taisteli oikeudenmukaisuuden puolesta kuolemaansa asti, sai jälkeensä niin paljon sitä, mitä hän ei olisi ikinä hyväksynyt.

Kirja nostattaa pintaan kaikki tunteet. Surun, kun Eva lukee Stiegin jälkeen jättämän kirjeen. Suuttumuksen, kun ihmisten ahneus ja rahan himo menee kaiken edelle. Kaikkea muuta ja vuorotellen.

Se on lyhyesti ja sujuvasti kerrottu. Kun sulkee kirjan, toivoo Evalle kaikkea hyvää ja… että hän kirjoittaisi sen neljännen osan loppuun, meidän lukijoiden iloksi.