Antti Apunen ja Janne Suhonen: Sukellus pimeyteen : Tutkimusmatka Budapestin alla

On asioita, joista on erittäin kiinnostavaa lukea kirjoista, mutta joita en itse missään nimessä kokeilisi. Luolasukeltaminen on sellainen juttu. Minua ei saisi kirveelläkään ahtautumaan pieniin, veden täyttämiin luoliin. Siksi onkin hieno juttu, että joku muu tekee sen ja ottaa kauniita valokuvia, joita voi katsella kirjasta omalla sohvalla löhöillen.

Sukellus pimeyteen kertoo suomalaisen sukellusporukan matkoista tutustumaan Budapestin alla oleviin Molnár Jánosin vedenalaisiin luoliin. Kirja alkaa esivalmisteluilla ja harjoituksilla suomalaisessa Ojamon kaivoksessa, josta päästään sitten varsinaiseen asiaan.

Tekstiosuus kertoo luolista ja luolasukeltamisesta. Luolasukeltamisen haasteet tulevat lukijalle selviksi, samoin Budapestin mielenkiintoiset olosuhteet. Hienointa antia ovat tietysti kuvat, joita varten matkat tehtiin. Janne Suhosen upeat vedenalaiset kuvat ovat todella kaunista katseltavaa. Suosittelen!