Meritta Koivisto: Suojelija

Suojelija

Meritta Koivisto jatkaa jännittävällä polullaan tässä Storytelin äänikirjassa Suojelija, joka on jatkoa edelliselle kirjalle Sukulainen. Jäin jo silloin odottamaan jatkoa ja nyt sitä on, tämä äänikirja kestää melkein kymmenen tuntia.

Silloin alkoi tarina Harriet Jaatisesta, joka on suomalainen, mutta toimii poliisina Tukholmassa. Rikoskonstaapeli Jaatinen on edelleen sairauslomalla, mikä tuo tietyn jännitteen myöskin, kun hän tutkii tapauksia mielenkiinnosta ja hiukan salaa ja vaivihkaa. Toinen tutkija on freelancetoimittaja Olof Ström.

Edellisessä kirjassa pääsimme tutustumaan Ledermannin sukuun, jossa on toinen toistaan epäilyttäviä ja mielenkiintoisia tyyppejä. Suvun päämies Kondrad Ledermann on ollut varsinainen nilkkien nilkki, mutta nyt hänestä on päästy, kun hän menehtyi helikopterionnettomuudessa, vai menehtyikö?

Sonja Berg karkasi psykiatrisesta hoitolaitoksesta jo viime kirjassa ja nyt matka sen kun jatkuu, mutta ollaan jo Meksikossa. Mukana hänellä on Cecilia, jolla on omat syynsä olla mukana. Ei ole Meksikossa pelkkää auringon paistetta, sillä aina sattuu ja tapahtuu, jolloin on taas jatkettava matkaa.

Toimittaja Olof aikoo tehdä jutun Kondrad Ledermannista ja menee haastattelemaan “surevaa” leskeä. Ledermannit ovat hienompaa väkeä ja se näkyy, että myös vaikuttaa lähes kaikessa. Alkaa selvitä yhtä sun toista. Kun saa luettavakseen Bettinan, Kondradin äidin päiväkirjan, paljastuu menneisyydestä likaisia juttuja.

Suojelija on niin jännä ja koukuttava, että kuuntelin sen yhdessä päivässä, lähes herkeämättä. Oli pakko saada tietää, mitä tapahtuu. Kuinka ne kaikki mielenkiintoiset henkilöt selviävät.

Harmi vaan, että tätä sarjaa ei ole kuin äänikirjaversiona, mutta onneksi edes niin, sillä ehdottomasti suositeltava tarina. Pakko saada lisää, sillä ainekset kaikelle mahdolliselle jatkolle on. Itselle jäi monta sellaista mielenkiintoista lankaa, joista haluaa nähdä, kuinka käy.