Riitta Koskinen: Suomalainen kartano

Kirja esittelee kuusi suomalaista kartanoa: Fagervik, Teijon ruukkikartano, Lapila, Nuhjala, Mynämäen Saaren kartano ja Paddainen. Ne kaikki on rakennettu 1700-luvulla ja suunnittelijana toimi Turun kaupunginarkkitehti Christian Friedrich Schröder. Kartanoita esitellään sisältä ja ulkoa, arkkitehtuurin lisäksi on siis kerrottu myös puutarhoista.

Pohjana teokselle on toiminut Riitta Koskisen väitöskirja, jonka perusteella on tehty aihepiirin rajaus tähänkin kirjaan. Tavallaan olisin kuitenkin halunnut päästä tutustumaan useampaan rakennukseen, koska Suomessa on enemmänkin esittelemisen arvoisia kartanoita.

Tätä sopii suositella sekä arkkitehtuurista että puutarhataiteesta kiinnostuneille. Hyvien kuvien ansiosta pääsee tutustumaan paikkoihin paremmin. Oikeassa elämässä näistä ei taida mihinkään päästä käymään, sillä kaikki ovat yksityisomistuksessa.