Mika Kalliovirta, Raino Lampinen ja Terhi Ryttäri: Suomen uhanalaiset kasvit

Suomen uhanalaiset kasvit on paksu kirja, jossa esitellään maamme uhanalaisia luonnonkasveja. Osa niistä on jo hävinnyt täältä kokonaan.

Kirjan aluksi on tietopaketti uhanalaisuudesta ja Suomen kasvien tilanteesta yleisesti. Suurin osa teoksesta kuitenkin painottuu lajien esittelyihin. Mukana on sekä vaaraantuneita, uhanalaisia ja hävinneitä kasveja. Jokaisesta niistä kerrotaan tietoa ulkomnäöstä,  levinneisyydestä, uhkista ja suojelusta. Esiintymät on aina näytetty myös kartalla, joka on tosin koko Suomen kokoinen, joten sen perusteella ei pääse näitä tarkemmin bongailemaan.

Tämä oli tosi kiinnostava kirja ja hyvää seuraa kirjahyllyyyn tavallisille lajinmääritysoppaille, joissa näitä kasveja ei edes taideta pahemmin esitellä koskaan. Ison kokonsa takia kirja ei sovellu mukaan maastoon otettavaksi, vaikka ei sillä toisaalta ole väliäkään, kun niiden näkemiseen ei kauheasti mahdollisuuksia ole.

Tällä on kuitenkin varmaan käyttöä monille ihmisille. Tavallisten kasviharrastajien lisäksi tämä sopii myös ympäristöalan ammattilaisille. Tärkeintä on tietoisuuden lisääminen, että näitä lajeja osattaisiin varoa maastossa ja myös suojella.