Tiina Lymi: Susi sisällä

Kun tartuin Tiina Lymin kirjaan Susi sisällä, en tiennyt mitä odottaa, mihin joudun. Tein sen nopeasti, keskellä yötä ja olin heti keskellä pyöritystä. Kirja nappasi minut kyytiin eikä päästänyt irti. Tiukasti olin koukussa ja jännittyneenä käänsin sivun toisensa jälkeen. Olin kuin vuoristoradassa: juuri kun luulee, että se oli tässä, lähteekin uusi kierros.

Susi sisällä kertoo pettämisestä, kaikessa raadollisuudessaan. Ihminen on susi. Vesan ja Tuulan avioliitto on niin mallikelpoinen, täynnä rakkautta ja toisen huomioimista ja välittämistä. Niin paljon, ettei se tunnu ihan aidolta. Eräänä päivänä kaikki kaatuu, kaikki romahtaa ja vie mukanaan monen ihmisen elämän. Syntyy mieletön sotku, jossa menee kaikki samaan soppaan sekaisin. Tuulan ystävä Sanna ja miehensä Mauri, Vesan ystävä Antero, Tuulan ja Vesan lapset Ansa ja Petteri.

Kuinka kaikki selviää vai selviääkö? Kuka voittaa ja kuka häviää? Kirja pitää otteessaan jännittävän hulvattomalla tavalla, joka aiheuttaa sellaisen lukukokemuksen, että jää pitkäksi aikaa hengästyttävän hyvä olo. Kirjan kieli on niin hyvä, että jouduin välillä lukemaan joitakin kohtia uudelleen.

Susi sisällä on Tiina Lymin esikoisnäytelmä, josta meidän lukevien iloksi saatiin kirjaversio.