Maite Carranza: Susiemon klaani

Susiemon klaani

Susiemon klaani yhdistää hienosti uutta ja nykyaikaa sekä vanhoja ennustuksia, tarinoita ja tapoja. Pääosassa on 14-vuotias Anaid, tyttö, joka on elänyt koko elämänsä tavallisena tyttönä Urtin kylässä. Suvun naisten salaisuuksista ja menneisyydestä hänellä ei ole ollut aavistustakaan, kunnes hänen äitinsä katoaa salaperäisesti.

Kirjassa ennustuksella ja sen toteutumisella sekä noituudella on suuri osa, kuten pitääkin. Samoin ainaisella hyvän ja pahan välisellä taistelulla. Anaid lähtee etsimään äitiään ja oppii matkalla monia asioita, joista ei ole ennen tiennytkään… Hän oppii taistelemaan, muuntautumaan, tekemään taikoja, kaikkea muuta kuin tavallista teini-ikäisen kokemaa.

Susiemon klaanissa on omasta mielestäni nähtävissä myös selkeä feministinen sivujuonne. Naiset ovat vahvoja, hallitsevia, muuntautuvia ja pärjääviä. Naiset ovat kirjan pääosassa, hyvässä ja pahassa, nuorina ja vanhoina.

Kirja on helppolukuinen, lukujen välissä on ennustuksia ja muuta tietoa. Itse pidin tästä, samoin toinen koelukija, 21-vuotias poika. Suosittelen kirjaa kaikille fantasian ystäville. Erityisen hyvin tämä sopisi nuorisolle sekä varsinkin kohentamaan tyttöjen ehkä joskus horjuvaa itsetuntoa. Lämmintä luettavaa kevyemmän fantasian ystäville! Jään mielenkiinnolla odottamaan Noitien taistelu -sarjan seuraavaa osaa.