Arja Puikkonen: Sydän saappaanvarressa

Tuntuu, että uusia hevoskirjoja julkaistaan nykyään harvemmin kuin 1980- ja 1990-luvuilla. Lisäksi melkein kaikki uudet ovat Jalon sisarusten kirjoittamia. Siksi oli hienoa löytää kirjastosta vaihtelun vuoksi kirja Sydän saappaanvarressa.

Lara harrastaa ratsastusta. Hänellä ei ole kunnollisia kavereita koulussa eikä oikein tallillakaan. Kotona äiti ei ymmärrä ja muualla asuva isäkään ei välitä. Vaikka Lara pääsee töihin setänsä tallille Italiaan, sielläkään ei ole kaikki hyvin, varsinkin kun hänen lempihevosensa myydään pois. Kaikki tuntuu olevan huonosti joka paikassa.

Kirja oli mielestäni pääosin aika surullinen. Tämän tyyppisiä hevoskirjoja on kuitenkin mukava lukea, kun olen vähän jo alkanut kyllästyä niihin seikkailullisiin tarinoihin. Pidän myös siitä, että kirjassa on muutakin sisältöä kuin pelkkää hevosten harjausta ja vastaavaa tallilla. Puikkonen osaa kirjoittaa hyvin, joten sikäli ei ole mikään ihme, että hän on saanut Finlandia Junior -palkinnon.

Veera