John Green: Tähtiin kirjoitettu virhe

John Greenin kirja Tähtiin kirjoitettu virhe on jo ehtinyt saavuttaa jonkin verran suosiota blogimaailmassa, eikä ihan syyttä. Kirja on samanaikaisesti sekä rakkaustarina että tragedia, sillä tarinan molemmat osapuolet sairastavat syöpää. 16-vuotias Hazel on sairastanut parantumatonta kilpirauhassyöpää jo useamman vuoden, ja elää nyt uuden lääkkeen tuomalla jatkoajalla. Inhoamassaan terapiaryhmässä Hazel kohtaa 17-vuotiaan Augustuksen, joka on menettänyt toisen jalkansa luusyövän seurauksena.

Augustuksen tapaamiseen saakka Hazel on elänyt puoliteholla, sillä väistämättömän kuoleman uhatessa hän ei halua kiintyä kehenkään ja vielä vähemmän antaa muiden kiintyä häneen, mutta rakastumista Augustukseen eivät piintyneimmätkään periaatteet voi estää. Nuoret joutuvatkin pian pohtimaan, onko rakastaminen kaiken sen aiheuttaman tuskan arvoista.

Vaikka kirjan teema on varsin masentava, ei itse kirja sitä ole. Tarinassa on nimittäin mukana myös huumoria, ja Hazel ja Augustus sopeutuvat tilanteeseensa välillä hyvinkin rankan huumorin keinoin. Myös dialogi on hauskaa ja terävää. Kirja onkin samanaikaisesti hauska, koskettava ja filosofinen, eikä sitä malta laskea käsistään ennen viimeistä sivua. Lukiessani sekä itkin että nauroin, ja jäipä tarina mieleeni vielä moneksi päiväksi lukemisen jälkeenkin. Suosittelen!

Salla P.