Stanislaw Lem: Tähtipäiväkirjat

Tähtipäiväkirjat koostuu neljästätoista novellista, päiväkirjamerkinnästä, jotka muodostavat yhdessä melkoiset avaruusajan kynnyksellä elävien ihmisten Gulliverin matkat. Lem pyörittelee vaikeita ja vakavia aiheita uusista näkökulmista katsottaviksi. Allegoriat jääkööt kunkin lukijan löydettäviksi.

Kirja ei ole kevyt pala, mutta hitto vieköön se on hauska. Monimutkaisten filosofisten ajatusrakennelmien vastapainona juonenkäänteet ovat kuin ilkikurisen, pikkuvanhan lapsen kynästä lähtöisin. Kielellisesti ainakin suomennos onnistuu luomaan kuumeisen karnevaalitunnelman.

1. Mitäs minä sanoin!-)

BTW: Muistaakseni suomennos on tehty englanninkielisestä käännöksestä eikä suoraan puolasta.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 867 tilaajan joukkoon!