Wenzel Hagelstam ja Matti Jussila: Talonpoikaiskoti : Pentti ja Anne Siivosen Mattila

Talonpoikaiskoti

Tämän upean kirjan kun avaa, astuu kylään Mattilaan!

Heti aluksi Pentti ja Anne Siivonen toivottavat tervetulleeksi, joten sisään vain! Wenzel Hagelstam johdattelee Mattilan tilan saloihin ja kirjan kuvituksesta vastaa hänen tyttärensä Katja Hagelstam, joka on valokuvannut Mattilaa runsaasti. Kuvitus on todella kaunista.

Kirjaa varten Mattilan tilan esineistö on kuvattu ja esineistä kerrotaan olennaiset tiedot. Esineiden esittely on mukava historiakatsaus ja moni tuntemattomampi esine saa merkityksensä. Kirja esittelee myös vanhat huonekalut, jotka ovat kaikessa karuudessaan niin kovin kauniita ja kertovat eletystä elämästä. Ikiaikaiset työkalut esitellään ja kerrotaan, mitä niillä on tehty. Tuskin osaisi nykyajan kaupunki-ihminen mitään!

Astiat ovat myös aivan upeita. Vanhat lasipullot ja -purnukat hivelevät silmää ja mieltä. Kuparipannut ja posliiniastiastiastot ovat kuin taideteoksia.

Mattilan pihapiirin rakennukset ovat osin sinne siirrettyjä, mutta se kerrotaan: mistä mikin on peräisin, mikä ja missä käytössä ollut. On kuin astelisi itse pihapolulla.

Kirja on ihana matka jonnekin entiseen!