Dolores Redondo: Tämän kaiken minä annan sinulle

Tämän kaiken minä annan sinulle

Tämä oli joku satunnaispoiminta kirjastosta, arvelen että luulin lainaavani Mercè Rodoredan kirjan. No menihän tämä nyt melkein sinne päin… Mutta ihan kelpo jännäriksi tämä espanjalaistarina osoittautui. On se palkittukin arvostetulla Planeta-palkinnolla ja Vuoden johtolangan ulkomaan kunniakirjalla, eli kovin on kunniakas teos!

Kirjan päähenkilönä on Madridissa asuva kirjailija Manuel, joka saa sen pahimman uutisen: poliisit tulevat ovelle ja kertovat, että hänen aviomiehensä Álvaro on menehtynyt auto-onnettomuudessa. Tästä alkaa melkoinen shokkiputki, sillä seuraavaksi Manuelille selviää, että Álvarolla on ollut salattu elämä: mies ei olekaan vain mainostoimistoyrittäjä, vaan itse asiassa galicialaisen aatelissuvun vesa, upporikas markiisi, jonka suku – josta mies ei kertonut Manuelille ikinä mitään – on hyvin korkea-arvoista ja vaikutusvaltaista.

Manuel aikoi poiketa Galiciassa pikaisesti selvittämässä asiat ja palata elämäänsä, mutta juuri eläkkeelle jäänyt paikallinen maalaissantarmi Nogueira – melkoinen homofobinen yrmy mieheksi – vetää Manuelin mukaan tutkimuksiinsa. Nogueira on nimittäin vakuuttunut, että Álvaron kuolemassa on jotain hämäräperäistä ja paikallinen tapa lakaista aatelisiin liittyvät epäselvyydet vaivihkaa maton alle on kätkemässä rikoksia, jotka Nogueiran oikeudentunto haluaa saada pinnalle.

Aateluus tosiaan velvoittaa ja kun Manuel uppoutuu syvemmälle tapaukseen, Álvaron ja tämän perheen elämän synkät salaisuudet alkavat nousta pintaan. Ei ole tosiaankaan ihme, että Álvaro on halunnut jättää perheensä taakseen, sen verran synkkiä juttuja taustalla on. Manuel joutuu pohtimaan suhdettaan Álvaroon moneen kertaan tapahtumien edetessä pidemmälle.

Tämän kaiken minä annan sinulle on pitkänpuoleinen kirja, mutta oikein vetävä. Tarina avautuu pikkuhiljaa ja päähenkilöt, Manuel ja santarmi Nogueira, ovat inhimillisiä ja kiinnostavia. Aivan kelpo dekkarijännäri siis ja samalla melkoinen matkailumainos Galicialle – kyllä vain houkuttaisi mennä käymään ja ihastelemaan viiniviljelmiä ja aateliskartanoita!