Martti Linna: Tanssilavojen Suomi

Ihana kirja, jonka avulla voi matkustaa nostalgian syövereihin. Oli sitten käynyt lavatansseissa tai ei, niin eipä haittaa, koska nyt on sen aika. Tämän kirjan kanssa voi fiilistellä.

Kirjassa kerrotaan, millaisia lavoja on kautta aikojen ollut ja missä. Kenen toimesta niitä on rakennettu ja miten. Kuka on pitänyt yllä ja mikä on ollut meininki nyt ja silloin kauan ennen. Miksi on rakennettu lavoja ja millaisia muistoja niihin sisältyy. Mahtavaa dokumentointia.

Sitten kerrotaan heistä, jotka lavoilla esiintyivät. Oli laulajaa jos monenmoista. Oli yhtyeitä, jotka kiersivät ja jotka myöhemmin tulivat tunnetuiksi. Monen monta tarinaa on heistä, vaikka suuria tähtiä olivat meistä.

Entäs sitten ne kappaleet, joiden mukana kansa tanssi ja rakastui. Aika mielenkiintoista, että olihan se valittava sen mukaan, onko se tanssittava. Kaikki eri tanssityylitkin on kerrottu ja niitä sitten tämä lukija ainakin välillä tsekkasi YouTubesta. Kun ei ollut mitään käsitystä, mitä on esimerkiksi hambo. Mikä milloinkin on ollut suosittua. Niin ja kappalelistoja on myös, joista itse aina tunnistin 90 prosenttia ja loput oli laitettava YouTubeen ja kuunneltava. Vaan kyllä tätä kirjaa lukiessa tuli jonkin verran säveliä tapailtua.

Kuvia on, Luojan kiitos, sillä ne ovat kantava voima. Heti pääsee tunnelmaan, kun näkee kuvan. Jokainen löytää tästä kirjasta varmasti sellaisen kuvan, joka on tuttu tai tuo jotain tuttuja juttuja mieleen.

Hirmuisen kiva kirja ja nyt voin jo sen tunnustaa, etten ole ollut mikään lavatansseissa kävijä, vaan onpa silti mukava olla mukana lukemassa tätä kirjaa. Pääsin niin tunnelmaan, että se ei hevillä häviä.